Τ-ήχος στο Άκτιστο

Αποκλειστικά από το Peris Corner

Τα νέα και το υλικό έφτασαν νωρίς το πρωί της Δευτέρας και ήταν άκρως ευχάριστα για τους φίλους μου στην Κοινότητα Ανοικοδόμησης (Reconstruction Community) άσχετα αν δεν είχα το χρόνο να μελετήσω και να ανεβάσω το υλικό!!! Sorry guys... Τέλος πάντων το πρώτο νέο είναι ότι η δράση Τ-ήχος εγκρίθηκε και θα συμμετάσχει στην μεγάλη έκθεση αρχιτεκτονικής έρευνας 2008 (ΑΚΤΙΣΤΟ) που πραγματοποιεί το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών.



Τι είναι όμως η δράση Τ-ήχος;
Πρόκειται για τη δημιουργία πειραματικών μοντέλων μιας ηχητικά ορατής πόλης που σχεδιάζεται συμμετοχικά.

Και ποιός είναι ο στόχος του T-ήχος;



Σε ένα αστικό τοπίο πυκνής κτίσης (και κτήσης) ανεγείρεται ο βόμβος της πόλης, ως εποικοδόμημα, και καταλαμβάνει τα άκτιστα σημεία της. Αυτός ο διαρρέων και απεδαφοποιημένος θόρυβος επικάθεται στα κενά και άκτιστα αστικά μέρη, διατηρώντας μια διπλή, αντιφατική ιδιότητα: α) γεμίζει αυτά τα κενά, ανορθώνει Τ-ηχεία, β) ενώ παραμένει ένα άκτιστο, άυλο, αποίητο κατασκεύασμα. Συνεπώς, τα ηχητικά και χωρικά «χτισμένα» στοιχεία της πόλης μεγεθύνονται, διαρρηγνύοντας την ισορροπία πλήρους-κενού στον αστικό ήχο και το χώρο. Ο ήχος της πόλης είναι κοινωνικός. Η πόλη ως ηχείο αντανακλά τις κοινωνικές δομές που παράγουν οι διεκδικήσεις των αστικών ομάδων. Για παράδειγμα, μπορεί κανείς να συσχετίσει την έννοια της ευζωίας με την απουσία ήχου (αλλά και κίνησης), αν αναλογιστεί ότι τα προάστια των οικονομικά εύρωστων τάξεων έχουν μετατραπεί σε υπνουπόλεις, όπου «βασιλεύει» η ησυχία. Αντίστοιχα, η καταναλωτική μανία (shopping therapy, μαζικοί χώροι κατανάλωσης κ.α.) προσδιορίζεται σε χώρους υψηλού θορύβου.
Η Κοινότητα Ανοικοδόμησης θα προχωρήσει στη διερεύνηση αστικών ηχοτοπίων. Η διερεύνηση αυτή θα αναλύει την κοινωνική σύνθεση και θα καταγράφει τις δημόσιες λειτουργίες και τις κοινωνικές σχέσεις σε σύνδεση με τις ηχητικές δομές που παράγονται (στο δημόσιο χώρο), ώστε να αναδυθούν στη συνείδηση και να οριστούν οι πολιτισμικές λογικές που διαπνέουν αυτές τις δομές με την εμπλοκή των ίδιων των υποκειμένων (κατοίκων, διερχόμενων περαστικών, επισκεπτών, αστικών νομάδων, εκτοπισμένων) στη νοηματοδότηση του ήχου. Τα πειραματικά μοντέλα που θα προκύψουν από συμμετοχικό σχεδιασμό (π.χ. σχεδιασμός ηχητικών οδικών σημάτων ως δημόσιος κώδικας επικοινωνίας / graffiti εγρήγορσης σε πύλες ήχου αστικών περιοχών / ηχητικές περιπλανήσεις με σχεδιασμό καταστασιακών χαρτών σε βιωματικό επίπεδο / επινόηση και οργάνωση ηχητικών παιχνιδιών – περιπαικτικοί ήχοι, όπως παιδικά όπλα με ήχο κομπρεσέρ ή μαρσαρίσματος αυτοκινήτου κ.α. / εγκατάσταση ακουστικών συστημάτων που θα αναδεικνύουν ήχους που πνίγονται και θα συμπιέζουν ήχους που κυριαρχούν) θα παρουσιαστούν σε ειδικό εργαστήριο με τίτλο «Τ-ηχοποιία». Το εργαστήριο αυτό θα είναι συμμετοχικό και ενεργό ως προς τα αποτελέσματα της μέχρι τότε έρευνας και αυτής που θα ακολουθήσει.


Το δεύτερο καλύτερο νέο είναι ότι η Κοινότητα Ανοικοδόμησης είναι υποψήφια να συμμετάσχει με την ηχητική εγκατάσταση "Rechurch" στην Biennale της Βενετίας. Σημειώνω σε αυτό το σημείο ότι το έργο Rechurch αποτελεί μέρος της συνολικής δράσης T-ήχος.





Η εγκατάσταση κοινωνιολογεί τους ήχους που παράγονται σε χώρους λατρείας και διερευνά τα όρια της ταυτότητας, της ετερότητας και της διαπλοκής τους μέσα στη μοντέρνα μητρόπολη. Το “rechurch” αποτυπώνει ηχοτοπία από διαφορετικούς χώρους λατρείας μέσα στην Αθήνα, συνθέτοντας σε ένα ενιαίο πλαίσιο τους ήχους καθαυτούς με την πρόσληψη και κατανόησή τους σε ένα πολιτισμικό σύστημα. Ηχογραφώντας πυκνές ηχητικές υφές (αναπνοές, θορύβους, ομιλίες, ύμνους, ψαλμωδίες, τραγούδια, κ.λπ.), από τις επισκέψεις σε επίσημους ή άτυπους λατρευτικούς χώρους κατασκευάζεται ένα ηχητικό δίκτυο που συνδέει τα διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα, τα οποία συμβιώνουν μέσα στην πόλη. Οι ήχοι που συλλέγονται αποτελούν το ηχητικό σημαίνον της “έτερης” ταυτότητας. Ενδιαφέρει ιδιαίτερα η έννοια της αλληλοεπικάλυψης (lift-up-over-sounding), της επισυσσώρευσης πολιτισμικών πλαισίων, όχι σε μια βάση αθροιστική, αλλά σε μια προσπάθεια διερεύνησης των αντιφάσεων και των κοινών τόπων της συνύπαρξης.
Πεδίο έρευνας και ηχητικής καταγραφής χώρων λατρείας στην Αθήνα
1) Καθολικοί 2) Καθολικοί Νεο-Ευαγγελιστές (Κινέζοι) 3) Αγγλικανοί Ευαγγελιστές 4) Χριστιανοί Ορθόδοξοι (Έλληνες) 5) Χριστιανοί Ορθόδοξοι (Ρώσοι) 6) Μουσουλμάνοι 7) Μουσουλμάνοι (Πακιστανοί) 8) Εβραίοι 9) Ινδουιστές 10) Κοπτορθόδοξοι 11) Καθολικοί (Αφρικανοί) 12) Μαροκινοί 13) Βουδιστές 14) Gospel Ευαγγελιστές κ.α.

Περιγραφή της εγκατάστασης





Σε έναν ελεγχόμενο, ηχομονωμένο και υποφωτισμένο χώρο 80-100τμ. (το ελάχιστο) διασπείρονται 18 αισθητήρες που αντιστοιχούν σε 16 ηχεία. Η διασπορά τους δεν ακολουθεί μια τυχαία οργάνωση αλλά βασίζεται σε ένα υβριδικό αρχιτεκτονικό σχήμα που θα κατασκευαστεί από την οργανική διαπλοκή των κατόψεων όλων των κτηρίων λατρείας που αποτέλεσαν το πεδίο της έρευνας. Το πέρασμα του επισκέπτη από συγκεκριμένα σημεία ενεργοποιεί (μέσω των αισθητήρων) την εκπομπή των ήχων που ηχογραφήθηκαν σε κάθε διαφορετικό χώρο λατρείας. Κάθε ηχείο εκπέμπει διαφορετικό ήχο. Για τους επισκέπτες ο χώρος γεμίζει από οικείους και αλλότριους ήχους, που πολλαπλασιάζονται ή μειώνονται ανάλογα με την παρουσία των ανθρώπων.
Ταυτόχρονα έχουν εγκατασταθεί δύο επιπλέον αισθητήρες, από τους οποίους ο ένας παγώνει όλους τους ήχους και επιβάλλει τη σιωπή, ενώ ο δεύτερος ενεργοποιεί το βόμβο που παράγεται από την ταυτόχρονη εκπομπή όλων των λατρευτικών ήχων.

Πηγή: ενημερωτικό υλικό από το Reconstruction Community, thnx to Harry
PeAn ChKa

PeAn ChKa

He is an Informatics teacher and She is a nursery teacher. They both share their love for design and arts.